BMF : BUY MUSLIM FIRST
Actually hakak dah siap satu karangan panjang lebar tentang BMF..
Tapi bila difikir-fikir.. biarlah dia disitu.. tak siapa nak ambil kira pun pandangan hakak ahahahahaha... tp yg lebih hakak takut ialah kalau point2 hakak nnt boleh membuatkan ramai orang salah faham..maka hakak pendamkan je lah dalam lubuk ruang draft tu ahak..
Jadi secara ringkas..
Hakak setuju dengan BMF ni..
Kalau ramai lagi yang join alhamdulillah..
Kalau tak nak join, it's okay.. pendapat kita tak semestinya sama..
Tapi hati kena cekal la jugak.. sebab melawan nafsu bukan mudah.
Bye bye Tony Romas..
Bye bye Burgers & Lobsters..
Bye bye all the IG hipster hype restaurant /cafe /foodie..
Till you go n get the HALAL JAKIM...then we meet again..
Cukuplah rasanya hakak bertoleransi dgn PORK FREE di negara islam..klu travel di negara bukan negara Islam lain la kisah dia kan.. ini kisah kita di Malaysia yang Islam agama rasmi tapi apabila kita bertoleransi.. kita selalu menjadi pihak yang diambil kesempatan dan makin dipijak2 tak dihormati.
I'm not against all the non-malays.. because i'm not a racist.. gerai2 or restoran2 yang 100 milik Melayu tapi kalau kotor..sorry.. hakak tolak tepi..selain HALAL...TOYYIBAN tu pun keutamaan.
Ini membawa keburukan?
Hakak rasa tak..
Company non-muslim should do their best..trying their best sekiranya pasaran mereka benar2 bergantung kepada kuasa beli pengguna muslim. Takde isu tipu halal or mengaburi mata muslim dgn front desk or diskriminsi pekerja.
For muslim company yang baru nak memulakan langkah.. mulakan langkah dengan berhemah.. do your best untuk menarik kuasa beli pengguna muslim (dan juga non-muslim). Jangan bila orang bagi peluang korang utk berkembang.. korang start jalan mengepak, tukar2 kereta tak nak bayar zakat menipu tax... takde maknanya "muslim" kat ic kalau mcm tu perangai.
Dan BMF..sebagai muslim kena la cerdik.. jgn ditipu penunggang agama ataupun yang tersesat dari landasan muslim.. ni tak,asal dengar nama ala2 arab,ala2 muslim, teruslah sokong membabi buta padahalnya mereka ini menyekutukan Rasulullah SAW dan mendustakan Allah SWT (pandai-pandailah google..tak nak sebut sini).. sesungguhnya kita ni dunia akhir zaman..banyak tipu daya yang mengelilingi..
Apa apa pun..
Pilihan di tangan kita..
Jihad dari hati kita..
Buatlah yang semampu..fikir siapa yang untung siapa yang rugi.
BMF...buy muslim fisrt bukannya buy muslim only..jauh beza..tolong faham..jd takde unsur boikot ke apa..
Sutuasi 1:
Biskut Hup Seng memang sedap tiada tandingan.. disebabkan setakat hari ni hakak xjumpa lagi company muslim yang blh lawan biskit hup seng.. maka hakak beli je lah biskut hup seng selagi mana tak de kata company tu ditarik balik sijil HALAL, mendiskriminasi pekerja or owner dia mengeluarkan statement yang berbaur sentimen perkauam or keagamaan meaning that we r mutual. I need u, and u need me gitu.
Situasi 2:
Nak pergi makan kat mall.. satu restaurant yang kita tahu dua2 owner adalah non muslim. Cuma restoran A glemer di ig tapi tiada HALAL JAKIM just declare PORK FREE dan restoran B biasa-biasa standard family restautant tapi ada HALAL JAKIM...tak glemer takpelah... i'll choose B.
Situasi 3:
Dalam mall ada dua restaurant. Satu yang muslim and satu lagi yang non-muslim with HALAL cert. Yang macam ni la perlu wujudnya persaingan. Of course hakak akan pi ke restoran yang muslim tu.. tapi kalau servis tak ok, makanan tak sedap, kebersihan out.. means tak setanding restoran yang milik non-muslim tu.. next time hakak akan masuk yg non-muslim owner with halal cert tu. Jadi konsep persaingan sihat tu penting.
Sebab dia macam tradisi tau.. kalau kedai melayu, dia punya level nak entertain customer tu mmg failed. Kadang-kadang muka dan suara waiter yang mai ambik order tu macam nak cari gaduh gaya dia. Tak kira lagi tokey yg bhgian cashier tu, muka masam kelat nak mati.. kalau letak kertas litmus kat muka tu, kertas litmus pun konfius nak berubah kaler asid or alkali hohoho... (jenaka sains hambar).
Pendek kata, orang melayu(muslim malaysia) selama ini kalah dari segi servis..
Spa melayu, sambil duk urut customer, dia sembang gelak dekah2 cross bilik dgn kawan kerja dia.. tak profesional langsung.. tak kira lagi yg duk sedut2 hingus srettt srettt....achoiii.. epic failed.
Sama kalau masuk workshop/hardware...muka greet pelanggan tu mmg gred E lah.. bukan level hansem..tapi level kemesraan beli jiwa pelanggan tu.. mmg teruk.
Harap lps ni kne up dari segi servis.. jgn duk umpan psal harga je..
Murah, servis out.. boleh dikonsider.
Mahal, servis bagus... boleh dikonsider
Murah, servis bagus.. potential jd regular customer..
Mahal, servis out.. pangkah terus. Takdenya hakak nak kisah supportlah sama2 muslim.. sebab dlm islam dah ajar adab2 sesama manusia dan adab berniaga. Be a good muslim and the muslim will support you.. muslim by name? Sorry, ain't no different with the non muslim.
Situasi 4:
Warung makan-makan yang kurang bersih.. vs restaurant milik non muslim with HALAL JAKIM...i'll choose the restaurant with HALAL cert.... same goes with restaurant nasi kandar... kita kena make sure diorang apply HALAL JAKIM..bukannya just letak ayat al quran..pekerja kat dapur..supplier bahan..semua non muslim.. bonus pulak dgn dapur berkerak taknbersih. Double trouble huhuhu.
BMF..
Masa untuk jadi bijak..
Peniaga bijak untuk mencari pelanggan
Pelanggan bijak untuk mencari apa yang terbaik.
Tengok..
Version pendek pun dah jadi panjang..
Boleh imagine tak yg asal tu mcm mana..berjela2 huraian... tapi tak xpayahlah.. nnt org guna utk attack akak.. belajar dari pengalaman... huhuhu..
Harap jangan salah faham..
I'm not racist.. i'm just choosing the best option that i had as a muslim.
Tapi bila difikir-fikir.. biarlah dia disitu.. tak siapa nak ambil kira pun pandangan hakak ahahahahaha... tp yg lebih hakak takut ialah kalau point2 hakak nnt boleh membuatkan ramai orang salah faham..maka hakak pendamkan je lah dalam lubuk ruang draft tu ahak..
![]() |
Ha..produk Juara.. company family my students. Beras ada, bihun ada, air mineral ada.. Iklan tak berbayar hehehe.. |
Jadi secara ringkas..
Hakak setuju dengan BMF ni..
Kalau ramai lagi yang join alhamdulillah..
Kalau tak nak join, it's okay.. pendapat kita tak semestinya sama..
Tapi hati kena cekal la jugak.. sebab melawan nafsu bukan mudah.
Bye bye Tony Romas..
Bye bye Burgers & Lobsters..
Bye bye all the IG hipster hype restaurant /cafe /foodie..
Till you go n get the HALAL JAKIM...then we meet again..
Cukuplah rasanya hakak bertoleransi dgn PORK FREE di negara islam..klu travel di negara bukan negara Islam lain la kisah dia kan.. ini kisah kita di Malaysia yang Islam agama rasmi tapi apabila kita bertoleransi.. kita selalu menjadi pihak yang diambil kesempatan dan makin dipijak2 tak dihormati.
I'm not against all the non-malays.. because i'm not a racist.. gerai2 or restoran2 yang 100 milik Melayu tapi kalau kotor..sorry.. hakak tolak tepi..selain HALAL...TOYYIBAN tu pun keutamaan.
Ini membawa keburukan?
Hakak rasa tak..
Company non-muslim should do their best..trying their best sekiranya pasaran mereka benar2 bergantung kepada kuasa beli pengguna muslim. Takde isu tipu halal or mengaburi mata muslim dgn front desk or diskriminsi pekerja.
For muslim company yang baru nak memulakan langkah.. mulakan langkah dengan berhemah.. do your best untuk menarik kuasa beli pengguna muslim (dan juga non-muslim). Jangan bila orang bagi peluang korang utk berkembang.. korang start jalan mengepak, tukar2 kereta tak nak bayar zakat menipu tax... takde maknanya "muslim" kat ic kalau mcm tu perangai.
Dan BMF..sebagai muslim kena la cerdik.. jgn ditipu penunggang agama ataupun yang tersesat dari landasan muslim.. ni tak,asal dengar nama ala2 arab,ala2 muslim, teruslah sokong membabi buta padahalnya mereka ini menyekutukan Rasulullah SAW dan mendustakan Allah SWT (pandai-pandailah google..tak nak sebut sini).. sesungguhnya kita ni dunia akhir zaman..banyak tipu daya yang mengelilingi..
Apa apa pun..
Pilihan di tangan kita..
Jihad dari hati kita..
Buatlah yang semampu..fikir siapa yang untung siapa yang rugi.
BMF...buy muslim fisrt bukannya buy muslim only..jauh beza..tolong faham..jd takde unsur boikot ke apa..
Sutuasi 1:
Biskut Hup Seng memang sedap tiada tandingan.. disebabkan setakat hari ni hakak xjumpa lagi company muslim yang blh lawan biskit hup seng.. maka hakak beli je lah biskut hup seng selagi mana tak de kata company tu ditarik balik sijil HALAL, mendiskriminasi pekerja or owner dia mengeluarkan statement yang berbaur sentimen perkauam or keagamaan meaning that we r mutual. I need u, and u need me gitu.
Situasi 2:
Nak pergi makan kat mall.. satu restaurant yang kita tahu dua2 owner adalah non muslim. Cuma restoran A glemer di ig tapi tiada HALAL JAKIM just declare PORK FREE dan restoran B biasa-biasa standard family restautant tapi ada HALAL JAKIM...tak glemer takpelah... i'll choose B.
Situasi 3:
Dalam mall ada dua restaurant. Satu yang muslim and satu lagi yang non-muslim with HALAL cert. Yang macam ni la perlu wujudnya persaingan. Of course hakak akan pi ke restoran yang muslim tu.. tapi kalau servis tak ok, makanan tak sedap, kebersihan out.. means tak setanding restoran yang milik non-muslim tu.. next time hakak akan masuk yg non-muslim owner with halal cert tu. Jadi konsep persaingan sihat tu penting.
Sebab dia macam tradisi tau.. kalau kedai melayu, dia punya level nak entertain customer tu mmg failed. Kadang-kadang muka dan suara waiter yang mai ambik order tu macam nak cari gaduh gaya dia. Tak kira lagi tokey yg bhgian cashier tu, muka masam kelat nak mati.. kalau letak kertas litmus kat muka tu, kertas litmus pun konfius nak berubah kaler asid or alkali hohoho... (jenaka sains hambar).
Pendek kata, orang melayu(muslim malaysia) selama ini kalah dari segi servis..
Spa melayu, sambil duk urut customer, dia sembang gelak dekah2 cross bilik dgn kawan kerja dia.. tak profesional langsung.. tak kira lagi yg duk sedut2 hingus srettt srettt....achoiii.. epic failed.
Sama kalau masuk workshop/hardware...muka greet pelanggan tu mmg gred E lah.. bukan level hansem..tapi level kemesraan beli jiwa pelanggan tu.. mmg teruk.
![]() |
Elok jumpa kat FB hehehe.. |
Harap lps ni kne up dari segi servis.. jgn duk umpan psal harga je..
Murah, servis out.. boleh dikonsider.
Mahal, servis bagus... boleh dikonsider
Murah, servis bagus.. potential jd regular customer..
Mahal, servis out.. pangkah terus. Takdenya hakak nak kisah supportlah sama2 muslim.. sebab dlm islam dah ajar adab2 sesama manusia dan adab berniaga. Be a good muslim and the muslim will support you.. muslim by name? Sorry, ain't no different with the non muslim.
Situasi 4:
Warung makan-makan yang kurang bersih.. vs restaurant milik non muslim with HALAL JAKIM...i'll choose the restaurant with HALAL cert.... same goes with restaurant nasi kandar... kita kena make sure diorang apply HALAL JAKIM..bukannya just letak ayat al quran..pekerja kat dapur..supplier bahan..semua non muslim.. bonus pulak dgn dapur berkerak taknbersih. Double trouble huhuhu.
BMF..
Masa untuk jadi bijak..
Peniaga bijak untuk mencari pelanggan
Pelanggan bijak untuk mencari apa yang terbaik.
Tengok..
Version pendek pun dah jadi panjang..
Boleh imagine tak yg asal tu mcm mana..berjela2 huraian... tapi tak xpayahlah.. nnt org guna utk attack akak.. belajar dari pengalaman... huhuhu..
![]() |
Yang ni pun jumpa kat FB.. |
Harap jangan salah faham..
I'm not racist.. i'm just choosing the best option that i had as a muslim.
Ulasan
Catat Ulasan